עישון ומחלות חניכיים

עישון סיגריות ומוצרי טבק אחרים משפיע לרעה על מערכות רבות בגוף האדם, וספציפית על בריאות הפה, החניכיים והשיניים למעשנים יש סיכוי גבוה פי שלוש לפתח מחלות חניכיים. מעשנים מפתחים יותר אבנית בשיניים מאנשים שאינם מעשנים, ופלאק ואבנית (הנגרמים מהצטברות של חיידקים) עלולים להוביל למחלות חניכיים, נסיגות חניכיים ולאובדן שיניים .

עישון משפיע על המערכת החיסונית

העישון משפיע על הרכב החיידקים בפה. מחקרים מראים כי אצל המעשן, קיימת עלייה משמעותית בחיידקים אלימים בפלורה בפה ובלוע. עישון משפיע על המערכת החיסונית על–ידי הקטנת יצירת הנוגדנים ופגיעה בכדוריות הלבנות, מה שמגביר זיהומים, דלקות ואובדן רקמה. 

עישון משפיע על התפקוד התקין של רקמת החניכיים בעקבות הקטנת אספקת זרימת הדם לרקמות.

אצל מעשנים, כלפי חוץ נראה חניכיים מעובות, צמיגיות עם פחות דימום, אודם ונפיחות, עקב היצרות כלי הדם בחניכיים בעקבות הצטברות של ניקוטין והקטנת זרימת הדם, דבר המעכב את הגעתם של התאים החיוניים בהתגוננות מול החיידקים, אך ההרס הפנימי ברקמת החניכיים גדל ועצם הלסת נספגת, מה שעלול להוביל לאובדן שיניים.

הסימנים המוקדמים בקרב המעשנים

הסימנים המוקדמים של דלקת (אודם, נפיחות ודימום) שיכולים להתריע בפני המטופל שיש בעיה יהיו פחות נוכחים בקרב מעשנים. על כן, מומלץ למעשנים להיבדק מדי תקופה אצל מומחה חניכיים למטרת גילוי ומניעת מחלת חניכיים. 

העישון פוגע בתאים הפיברובלאסטים. זהו התא האחראי לריפוי פצעים וליצירת רקמה, והדבר עלול למנוע את הריפוי התקין לאחר השתלות שיניים, עקירות שיניים או טיפול כירורגי דנטלי.

התערבות כירורגית

בבדיקה קלינית של חלל הפה אצל מעשנים, לרב נראה שיניים שנראות יותר צהובות וחומות בגלל צביעת הניקוטין. בנוסף, תחול ירידת בתחושת הטעם וריח חריף מהפה (חיידקים אנארוביים). בצילומי הרנטגן, ניתן לצפות בספיגות עצם לסת חמורות לעומת המטופלים הלא מעשנים. 

העישון מזרז בריחת סידן וספיגת עצם. במטופלים מעשנים, במקרים בהם בוצעו עקירות שיניים ושתלים דנטליים ישנה עלייה ברמת הסיבוכים, דלקות סב–השתל (פריאמפלנטיטיס) וכישלונות של שתלים דנטליים.

טיפול במחלת חניכיים אצל מעשנים כולל שלב ראשוני של סילוק רובד, אבנית והדרכה בהרגלי היגיינה אוראלית.

במטופלים מעשנים, שלב הריפוי לאחר טיפול ראשוני ימשך זמן ארוך יותר ועלול לקחת מספר טיפולים רב יותר לשם השגת מצב של בריאות חניכיים.

לאחר השגת איזון במצב החניכיים, תקבע למטופל תוכנית תחזוקות מסודרת על–ידי שיננית, הכוללת טיפולי ניקוי שיניים וביקורות תקופתיות אצל מומחה חניכיים.

לעתים, נדרשת התערבות כירורגית (ניתוחי חניכיים) כדי לאזן את מחלת החניכיים. במטופלים מעשנים, תוצאות הניתוחים אינן אופטימליות לעתים, עקב ריפוי איטי יותר ועליה בסיכון לסיבוכים.

בריאות חניכיים אצל מעשנים

גם לאחר השגת מצב של בריאות חניכיים, אצל מעשנים קיים חוסר יציבות של תוצאת הטיפול בטווח הארוך ועלייה בסיכון להידרדרות של מחלת החניכיים 

המחקרים מוכיחים כי הפסקת העישון מראה שינוי לטובה בזרימת הדם, והדבר עשוי להועיל בהצלחת טיפולי חניכיים שמרניים או כירורגיים.

אנו ממליצים להגיע ולאבחון וטיפול במחלות חניכיים בקרב מעשנים בהקדם.

קרא עוד על מחלות חניכיים.

לקביעת תור עם ד”ר חני טנצר, מומחית למחלות חניכיים, השאירו פרטים בטופס או צרו קשר עם המרפאה שלנו

פרטי התקשרות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​