סוכרת ומחלת חניכיים

סוכרת היא מחלה כרונית בעלת השפעה על תפקוד מערכות שונות בגוף. הסיבוכים מהמחלה יכולים לפגוע בתהליך ההחלמה ואיברים שונים בגוף כגון לב, כליות, מערכת העצבים והראייה, ובמצב בריאות חלל הפה ורקמת החניכיים. בפברואר 2017 נערכה וועידה ראשונה של מומחי הסכרת ומומחי רפואת החניכיים האירופאים ובוועידה זו הוכר באופן רשמי כי קיים קשר דו-כיווני בין מחלת חניכיים למחלת הסוכרת. כלומר, מחלת חניכיים משפיעה על מחלת הסוכרת ועל יכולת האיזון סוכרתי, ומושפעת ממנה – קיום דלקת חניכיים חריפה אשר עלולה להוביל לנסיגת חניכיים, הרס של עצם הלסת ואובדן שיניים.

חולי סוכרת ומחלות חניכיים

מחקרים מראים כי חולי סוכרת נוטים לסבול פי 3 יותר ממחלות חניכיים בהשוואה לאוכלוסייה בריאה.

מחלת חניכיים משפיעה לרעה על האיזון רמות הסוכר בדמם של החולים בסוכרת , ולהחמרה בסיבוכים הקשורים למחלת הסוכרת באיברים השונים.

טיפול יעיל במחלת החניכיים והסוכרת

ההשערה הקיימת היא שהחיידקים ותוצריהם מחלל הפה חודרים אל מחזור הדם, ומגדילים את עמידות התאים לאינסולין וכך מעלים את רמת הסוכר בדם ופוגעים באיזון המטבולי של החולה הסוכרתי. מחקרים רבים מצאו שטיפול יעיל במחלת החניכיים יכול להשפיע לטובה על האיזון הסוכרת ועל מדד ערכי HbA1c.

ביטויים אופייניים למחלת הסוכרת

אנשים הסובלים מסוכרת מוגדרים כבעלי סיכון לפתח מחלת חניכיים. מחקרים מראים שאצל ילדים החולים בסוכרת נעורים קיימת עלייה פי חמישה בסובלים ממחלות חניכיים, ואילו אצל מבוגרים החולים בסוכרת קיימת עלייה פי 3 במחלת החניכיים לעומת מטופלים ללא סוכרת. גורם נוסף כמו עישון, מעלה את הסיכון לפי 7.

למחלת הסוכרת, מספר ביטויים אופייניים בחלל הפה:

  • דלקת חניכיים חריפה, אודם, נפיחות ודימום מהחניכיים, ולעיתים הופעת מורסות (אבצסים);
  • החלמה איטית שאינה אידאלית לאחר טיפולים כירורגיים;
  • נטייה מוגברת לעששת – “חורים בשיניים“;
  • יובש פה, תחושת שריפה בלשון;
  • התיישבות פטרת (קנדידה) על גבי הלשון או החך.

חולה סוכרת יכול לעבור טיפול שיניים

חולה סוכרת יכול לעבור טיפול שיניים רגיל כל עוד רמת הסוכר מאוזנת. במידה שהסוכר אינו מאוזן, ראשית יש לדאוג לאיזון רמת הסוכר על ידי רופא המשפחה, ורק אז לפנות לטיפול אצל רופא השיניים. 

אבחנה וטיפול מוקדם במחלת חניכיים יכולים לתרום לשיפור איזון מדדי הסוכר והקטנת סיבוכי מחלת הסוכרת. מחלת הסוכרת משפיעה ומושפעת מבריאות החניכיים, מומלץ לקבוע תור לבדיקה וליווי אצל רופא שיניים מומחה במחלות חניכיים.

לקביעת תור עם ד”ר חני טנצר, מומחית למחלות חניכיים, השאירו פרטים בטופס או צרו קשר עם המרפאה שלנו

פרטי התקשרות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​