הריון ומחלות חניכיים

כאשר קיימת מחלת חניכיים שאינה מטופלת אצל אישה הנכנסת להריון, הדבר מעמיד את האישה והילוד בסיכון מוגבר.
בעת ההריון, מתרחשים בחניכיים מספר תהליכים:
כלי הדם ברקמת החניכיים מתרבים – כתוצאה מכך, 100% מהנשים בהריון יסבלו מדלקת חניכיים ודימום בעת ההריון.
בנוסף, חל שינוי בהרכב החיידקים בחלל הפה והלוע בשל השינוי במאזן ההורמונלי. חיידקים אלימים יותר נוטים להתרבות על חשבון החיידקים “הטובים”.
החיידקים האלימים המצויים בחלל הפה עוברים דרך מחזור הדם לשאר חלקי הגוף. במצב זה, הגוף עלול להתחיל להפריש מולקולות נוגדות דלקת, שעלולות להתפרש בגוף כסימן לתחילת לידה, ואף להוביל לצירים ולידה מוקדמת.

נשים בהריון הסובלות ממחלת חניכיים

הוכח במחקרים שלחיידקים יש יכולת לעבור למי השפיר ולגרום לזיהום בהם.
כמו כן, נמצא כי נשים בהריון הסובלות ממחלת חניכיים הן בעלות סיכון גדול יותר לפתח סכרת הריון. 

נדידת החיידקים מחלל הפה דרך מחזור הדם עלולה להגיע עד לשליה ולהגביר את הסיכון ללידה מוקדמת, למשקל יילוד נמוך בלידה ולרעלת הריון. מחקרים רבים הראו כי נשים שטופלו במחלת חניכיים בהריון היו בסיכון מופחת של 84% ללידה מוקדמת

טיפול יעיל במחלת החניכיים והסוכרת

ההשערה הקיימת היא שהחיידקים ותוצריהם מחלל הפה חודרים אל מחזור הדם, ומגדילים את עמידות התאים לאינסולין וכך מעלים את רמת הסוכר בדם ופוגעים באיזון המטבולי של החולה הסוכרתי. מחקרים רבים מצאו שטיפול יעיל במחלת החניכיים יכול להשפיע לטובה על האיזון הסוכרת ועל מדד ערכי HbA1c.

המלצות לנשים בהריון

מומלץ לפנות לרופא שיניים ומומחה לרפואת חניכיים לפני הכניסה להריון, להערכת מצב ולטיפול במידת הצורך. יש לבצע מעקב חניכיים בתקופת ההריון ולאחר הלידה. 

יש לשמור על בקרת רובד טובה ויעילה, באמצעות צחצוח שיניים פעמיים ביום ושימוש בעזרים דנטליים לפי המלצת הרופא המטפל. יש להקפיד על ביצוע ניקוי אבן מקצועי על–ידי שיננית כל 3 חודשים במהלך ההריון, כדי לשמור על מצב חניכיים בריא ככל האפשר.
ניתן לבצע טיפול חניכיים שמרני (ללא ניתוחים) גם בהריון ללא כל חשש.

נשמח לעמוד לשירותכם במרפאתנו.

לקביעת תור עם ד”ר חני טנצר, מומחית למחלות חניכיים, השאירו פרטים בטופס או צרו קשר עם המרפאה שלנו

פרטי התקשרות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​