יישור שיניים ומחלות חניכיים

במהלך טיפול יישור שיניים, מופעלים כוחות על מערך התאחיזה – חניכיים ועצם הלסת. אם הכוחות המופעלים אינם מבוקרים, עלול להיגרם אובדן תאחיזה המתבטא בנסיגת חניכיים ואובדן עצם הלסת. לכן, יש חשיבות בביצוע בדיקה מקיפה אצל מומחה למחלות חניכיים לפני ביצוע טיפול יישור שיניים. רצוי שמומחה חניכיים ילווה טיפול יישור שיניים משלב התכנון, במשך הטיפול ועד סופו.
יישור שיניים הוא טיפול שיניים ארוך ומורכב משלבים רבים, בהם מופעלים כוחות רבים על השיניים על-מנת לגרום להן לזוז ממקומן, להתיישר או להסתובב, כדי שבסופו של דבר תתקבל קשת שיניים ישרה, יפה ואסתטית. תהליך היישור מושפע מאוד מבריאות החניכיים – ומשפיע עליה – ולכן, לפני שמתחילים בתהליך יישור השיניים, מומלץ לקבוע תור לבדיקה וליווי תהליך יישור השיניים אצל מומחה חניכיים.

כיצד יישור השיניים קשור לחניכיים?

ישנם מספר מצבים שעשויים להשפיע על בריאות החניכיים ועל השמירה על היגיינה יומיומית, ויחד איתם, גם פעולת היישור עצמה עשויה לשנות את המאזן העדין בין השיניים לחניכיים ולעצם הסובבת אותם. אז מה הקשר בין יישור השיניים לחניכיים?

צפיפות שיניים

מעבר להיבט האסתטי, צפיפות שיניים מקשה עלינו בפעולת הצחצוח והסרת הרובד החיידקי. רובד זה הוא הגורם העיקרי האחראי להיווצרות והתקדמות עששת (חורים בשיניים) ומחלת חניכיים שעלולה להוביל לספיגת עצם הלסת, נסיגת חניכיים ואובדן שיניים. 

לעומת זאת, כאשר השיניים מסודרות בלסת, פעולת הצחצוח וניקוי השיניים יעילה וקלה יותר. כלומר, שיניים ישרות מסייעות בשמירה על בריאות חניכיים ושיניים.

חשוב לחדד: תהליך יישור שיניים חייב להתחיל מחניכיים בריאות. במהלך תהליך היישור, מומלץ לבקר אצל שיננית כל חודשיים-שלושה ולהקפיד על ביקורות תקופתיות אצל רופא החניכיים. צחצוח שיניים פעמיים ביום ושימוש בעזרים שונים (חוט דנטלי, קיסמים ועוד) על-פי המלצת הרופא המטפל עוזרים לשמור על היגיינה טובה של חלל הפה.

נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים היא מצב בו החניכיים שינו את מיקומן על פני השן, וקיימת חשיפה של צוואר השן והשורש לחלל הפה. תופעה זו מלווה בדרך-כלל ברגישויות לקור, חום ומאכלים מתוקים, פגיעה אסתטית ופגיעה בריאותית בשן, בחניכיים ובעצם הלסת.

יישור שיניים יכול להשפיע על מיקום שורשי השיניים בלסת, שבתורו, עשוי לגרום לנסיגת חניכיים, אם שורשי השן נדחקו מעבר למעטפת העצם המקיפה אותן. 

לכן, מומלץ להגיע לבדיקת חניכיים לפני התחלת תהליך יישור השיניים, ולבצע הערכה לגבי הסיכון הקיים לנסיגת חניכיים. ואם נסיגת החניכיים כבר התרחשה, ניתן לבצע ניתוח השתלת חניכיים על-מנת להפחית את הרגישות ולצמצם את הנזק האסתטי שבחשיפת השורשים.

השתלת חניכיים לכיסוי שורשים

על-מנת להגן על השורש החשוף, יש לכסות אותו ברקמת חניכיים מקורנת. זהו ניתוח פשוט יחסית, המבוצע בהרדמה מקומית, וניתן לבצע אותו לפני שלב הזזת השיניים בתהליך היישור, או בסוף ההזזה. החלטה לגבי תזמון ההליך הכירורגי נעשית בהתאם למקרה המטופל ותוכנית הטיפול.

פרנקטומי

בין החניכיים לשפה וללחי ישנן מספר נקודות חיבור על-ידי רקמה, הקרויות פרנום. בתוך הפרנום מצויים סיבים, השומרים על מתח הרקמות. יחד עם זאת, סיבים אלה גם מפעילים כוח מסוים על הרקמות סביבן. פרנום שממוקם בצורה לא אידאלית, עלול למשוך את רקמת החניכיים ולהוביל לנסיגת רקמת חניכיים. בנוסף, הוא עלול להוות גורם מגביל בתהליך יישור השיניים, וליצור רווחים לא רצויים בין השיניים. חיתוך הפרנום (פרנקטומי) הוא הליך פשוט יחסית, המבוצע בהרדמה מקומית על-ידי מומחה למחלות חניכיים. בהתאם לצורך הקליני, ניתן לבצע אותו לפני שלב הזזת השיניים ולאחר התייעצות משותפת בין המומחה למחלות חניכיים למומחה ליישור שיניים.
בסיכומו של דבר, יש חשיבות רבה לשיתוף הפעולה בין האורתודונט (מומחה ליישור שיניים) לפריודונט (מומחה למחלות חניכיים), להשגת התוצאה המיטבית של יישור השיניים – שיניים ישרות, יפות ובריאות, המוקפות ברקמת חניכיים בריאה ומתפקדת.

לקביעת תור עם ד”ר חני טנצר, מומחית למחלות חניכיים, השאירו פרטים בטופס או צרו קשר עם המרפאה שלנו

פרטי התקשרות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​